اهمیت ثبت نظر مخاطبان در کسبوکار آنلاین بر هیچ کس پوشیده نیست . با دریافت بازخورد از مشتریان میتوانید معایب ومزایای کسبوکار خود را از دیدگاه مخاطبان بشناسید. به این ترتیب در راستای بهبود عملکرد خود حرکت خواهید کرد. اگر بازخوردها بر روی فضای آنلاین در دسترس سایر مخاطبان قرار گیرد، نتایج شگفتانگیزی را برای کسبوکار شما به دنبال خواهد داشت.
برای دریافت این بازخوردها قبل از هر چیز باید اعتماد مخاطبان را برای ثبت بازخورد جلب کنید. مهم است با چه لحنی و از چه طریقی از مخاطبان خود میخواهید تا نظرات خود را ثبت کنند. در این مقاله سعی داریم تا در مورد اهمیت ثبت بازخورد توسط مخاطبان و سناریوهای مختلف برای این درخواست صحبت کنیم. در ادامه با پلتفرم دیجیتال مارکتینگ بومران همراه باشید.
حتما برای شما هم پیش آمده که یک کالا را تنها به خاطر نظرات مثبت سایر خریداران بخرید. یا اینکه قبل از جستجو تصمیم قطعی خود را برای خرید یک جنس خاص بگیرید. چون تعدادی از دوستانتان در مورد آن نظر مثبتی داشتهاند.در واقع جملاتی که افراد در مورد شما بیان میکنند به مراتب تاثیر بیشتری نسبت به نوشتههای خود شما دارد.
آمار نشان میدهد که 84% از کاربران به بازخوردهای مخاطبان بیشتر از اطلاعات ارائه شده توسط یک کسبوکار اعتماد دارند.
اگر با خواندن این آمار هنوز قانع نشدهاید که منطقهی امن خودتان را رها کنید و از مخاطبان بخواهید تا نظرات خود را با شما به اشتراک بگذارند، پیشنهاد میکنم ادامهی مقاله را با دقت بیشتری بخوانید.
نتایج تحقیقات انجام شده توسط Bright Local study در سال 2019 نشان میدهد که 74% از افرادی که از آنها خواسته شده تا نظرات خود را در مورد موضوعی ثبت کنند، به این درخواست پاسخ مثبت داده اند. این عدد 70% بیشتر از آمار مشابه سال گذشته است. مطالعات انجام شده توسط Podium نیز نشان میدهد که 93% از خریداران اطلاعات ارائه شده در بخش بازخورد مشتریان را برای کسبکارهای محلی به اندازهی توضیحات مربوط به کالا در وبسایتهای بزرگ مانند آمازون کارآمد میدانند.
بر اساس نتایج ارائه شده توسط گوگل جستجوها برای کلمهی reveiwe ، 35% و برای کلمه best 80% افزایش یافتهاند.
همچنین آمار نشان میدهد که تنها 18% از کاربران اصلا بازخوردهای مخاطبان را نمیخوانند. نمودار زیر آمار ارائه شده توسط Bright Local study را در این خصوص نمایش میدهد. در سایت فریلنسری دورکار این موراد در نظر گرفته میشود.
روشهای مختلفی برای درخواست ثبت بازخورد از طرف مخاطبان وجود دارد. این درخواست معمولا از افرادی میشود که ارتباط نسبیای با کسبوکار شما داشتهاند.
برای درخواست ثبت بازخورد می توان از روشهای زیر استفاده کرد:
برای درخواست شخصی از مخاطبان و مدیریت ارتباط با مشتری باید موقعیتی را ایجاد کنید که مخاطب با شما ارتباط برقرار کند. شما میتوانید از طریق طرح سوالات از مخاطبان این موقعیت را فراهم کنید. این سوالات باید شامل تجربیات مخاطب در خرید از فروشگاه شما و یا استفاده از کالا یا خدمات شما باشد.
اگر از آن دسته از کسبوکارهایی هستید که از تلفن برای خدمات پس از فروش استفاده میکنید. موقعیتهای بسیاری برای ثبت بازخورد از مشتریان خواهید داشت. توجه داشته باشید که افراد مناسبی را برای بیان درخواست خود انتخاب کنید. از طرفی زمان بیان درخواست نیز مهم است. اگر مشتری برای رفع مشکل خود با شما تماس گرفته است، از او درخواست ثبت بازخورد نکنید.
پس از ارائهی خدمات در زمانی که مشتری از شما رضایت دارد زمان خوبی برای درخواست ثبت بازخورد است.
شما می توانید این درخواست را به صورت پیامک برای مشتریان خود ارسال کنید. به یاد داشته باشید که پیام شما باید حاوی قدردانی از مشتریانتان باشد.
استفاده از ایمیل برای ثبت بازخورد یک رویکرد قابل اطمینان برای کسبوکارها است.
اما برای رسیدن به نتیجهی مطلوب باید از قبل با مشتریان خود ارتباط سازندهای ایجاد کرده باشید. میتوانید متن ایمیل را برای مخاطبانتان شخصی سازی کنید. حتما برای مخاطبان شما جذاب خواهد بود که نام خود را در ابتدای ایمیل ببیند. این کار به ایجاد مشتریان وفادار کمک میکند.
روشهای دیگری نیزبرای ثبت بازخورد وجود دارد. این روشها عبارتند از:
برای دریافت نتایج مطلوب از چند روش به صورت همزمان استفاده کنید. با استفاده از این روش میتوانید تعداد بیشتری از مخاطبان را به ثبت بازخورد تشویق کنید. از طرفی ثبت بازخورد توسط تعدادی از مشتریان باعث میشود تا مشتریان دیگر نیز به شما اعتماد کنند و نظرات خود را با شما در میان بگذارند.