بوم مدل کسب و کار طرحوارهای از چگونگی عملکرد یک کسبوکار است. منطقی که هر کسبوکار یا سازمان به کمک آن پایداری خود را از لحاظ مالی حفظ میکند و با سنجش ابعاد مختلف، کسبوکار را بیش از پیش در مسیر موفقیت هدایت میکند. بوم مدل کسبوکار با بررسی 9 قسمت که در ادامه بیان میشود، یک نقشه راه تمام و کمال برای دستیابی به اهداف کسبوکار را ارائه میدهد. با استخدام دورکاری بومران همراه باشید.
.اجزای بوم مدل کسب و کار
بوم کسب و کار از 9 قسمت تشکیل میشود که شامل موارد زیر است:
مشتری حلقه اصلی در زنجیره هر کسبوکاری به شمار میآید. مشتری شخصی است که به خدمات ما نیاز دارد. مشتری برای دریافت این خدمات یا محصولات هزینهای را پرداخت میکند. برای مشاور دیجیتال مارکتینگ رایگان با ما تماس بگیرد.
محصولات یا خدماتی که برای مشتری یا بخشی از مشتریان منفعت به همراه داشته باشد، ارزش ایجاده شده به حساب میآید. در واقع مشتریان به دلیل ارزش پیشنهادی، یک کسبوکار را برای دریافت کالا یا خدمات مورد نیازشان انتخاب میکنند. ارزش پیشنهادی میتواند موارد مختلفی مثل راحتی، قیمت مناسب، کیفیت بالا، طراحی خاص، برند معتبر، سرعت و ... را در بر بگیرد.. در آکادمی بازاریابی دیجیتال بومران مقالات این دوره را مطالعه کنید برای شروع کلیک کنید.
کانالها همان راههای ارتباطی صاحبان کسبوکار با مشتریان هستند. راههای آنلاین یا آفلاینی که امکان ارتباط با مشتری را برای ما فراهم میکنند،مانند موارد زیر هستند:
تماس تلفنی، حضور در محل تولید یا فروشگاه، تحویل فیزیکی، فضای مجازی و شبکههای اجتماعی و رسانههای سنتی.کانالها 5 کارکرد اصلی دارند:تعامل با مشتری
تعامل با مشتری را با کانالهای ارتباطی اشتباه نگیرید!این قسمت به طور مشخص به چارچوب تعامل با مشتری میپردازد. از خود بپرسید مشتریان در کدام قسمت از مسیر کسبوکارتان قرار گرفتهاند؟ آیا صرفاً مصرفکننده محصولات و خدمات شما هستند یا در فرآیند کسبوکار شما نقشهای دیگری هم دارند؟ آیا شما در پی جذب مشتریان جدید هستید یا میخواهید از مشتریان حال حاضرتان درآمد بیشتری کسب کنید؟
درآمد
هر کسبوکاری با هدف ایجاد یک جریان درآمدی شکل میگیرد. به عنوان مدیر یک کسبوکار متناسب با نوع کسبوکارتان باید تصمیم بگیرید از چه روشی به درآمد میرسید.
برای رسیدن به ارزشهای تعیین شده و کسب برتری در رقابت با سایر کسبوکارها، هر کسبوکاری به منابعی احتیاج دارد که باید به دقت آنها را مشخص کند. 4 نوع منبع شامل منابع انسانی، فیزیکی، فکری و مالی وجود دارد. متناسب با اهداف کسبکار یا سازمان باید منابع مورد نیاز تعیین شوند تا در میانهی راه با مسئلهی نبود یا کمبود آنها مواجه نشویم.
فعالیتهای کلیدی، فعالیتها و هستند که یک کسب کار برای تولید ارزش، محصول یا خدمات، تا رساندن آن به دست مشتریان انجام میدهند. این فعالیتها میتواند شامل موارد زیر باشد:ایجاد کردن و ساخت محصولات، طراحی، توسعه و ارائه خدمات، فروش، پشتیبانی، یادگیری و ...
در چرخه فعالیتهای یک کسبوکار، تمام فعالیتها الزاماً درون شرکت صورت نمیگیرد.ممکن است موفقیت در یک مسیر، وابسته به حضور افراد یا کسبوکارهای دیگر در کنار کسبوکار ما باشد. یک مثال ساده: شرکتی بزرگ را تصور کنید که برای مسائل مالی خود با یک شرکت حسابرسی همکاری میکند. این دو شرکت برای همدیگر شرکای کلیدی به حساب میروند.بنابراین شناخت و تعیین شرکای هر کسبوکار برای موفقیت هر چه بیشتر آن، مسئلهای ضروری است.
تمام مواردی که در بالا به آنها اشاره شد، از جمله دستیابی به منابع کلیدی، انجام فعالیتهای کلیدی و همکاری با شرکای کلیدی، همگی به ایجاد هزینه منجر میشوند. هزینهها را میتوان در سه دستهی ثابت، متغیر و یکباره، جای داد. با سنجش میزان هر یک از این هزینهها همچنین سنجش نقدینگی و مدیریت جریانهای درآمدی، همواره باید برآورد هزینهها را انجام داد.
با چه ابزارهایی سوشیال مدیا را تحلیل کنیم؟
ابزارهای آنالیز شبکههای اجتماعی و بازاریابی آنها مانند دو چرخ موتورسیکلت عمل میکنند. نبود هر یک از آنها شبکههای اجتماعی را نا کارآمد میکند. استفاده از ابزار آنالیز به شما کمک میکند تا بدانید کدام یک از فعالیتهای شما درست بوده و نتیجه خوبی داشته و در کدام قسمت اشتباه عمل کردهاید. دانستن اشتباهها و اصلاح آنها و تقویت نقاط قوت منجر به فعالیت موفقتر شما در شبکههای اجتماعی میشود. با آنالیز اطلاعات به دست آمده از ابزار تجزیه و تحلیل و قرار دادن آنها در کنار یکدیگر میتوانید تصویر کاملی از فعالیت خود در شبکههای اجتماعی بدست آورید برای استخدام دورکاری بومران با ما همراه باشید.
ابزارهای تحلیل سوشیال مدیا
BuzzSumo
این نرمافزار، یک ابزار آنالیز جامع است که برای تحلیل محتوا به کار میرود. ویژگی هایی مانند بررسی برند یا برند مانیتورینگ، social listing و بررسی رقبا از جمله فعالیتهایی است که به کمک این ابزار قابل انجام است. علاوه بر این قابلیت آنالیز شبکههای اجتماعی را نیز دارد برای مشاور دیجیتال مارکتینگ رایگان با ما تماس بگیرید..
.
Brand24
این ابزار قابلیت آنالیز و تحلیل شبکههای اجتماعی و وب را به طور همزمان دارد. شما میتوانید کلمههای کلیدی مرتبط با شرکت خود را مورد بررسی قرار دهید و میزان موفقیت آنها را در شبکههای اجتماعی بدانید
این موفقیت در قالب پارامترهای مانند:
تعریف میشود .به علاوه افرادی که بیشتر شما را منشن کردهاند را نیز نمایش میدهد.کلمات کلیدی مرتبط با یک شرکت میتوانند شامل:نام آن شرکت، آدرس وبسایت، هشتگهای مربوط به آن شرکت، کمپینهای بازاریابی آن، نام کمپینهای بازاریابی و هشتگهای مرتبط با فعالیت آنها باشد. در آکادمی بازاریابی دیجیتال بومران مقالات به روز مطالعه کنید برای شروع کلیک کنید.
Cyfe
این ابزار یک داشبورد کامل برای آنالیز کسب و کار شماست، که علاوه بر قابلیت آنالیز شبکههای اجتماعی میتوانند در زمینه سئو، فروش،ایمیل مارکتینگ و مانند اینها نیز اطلاعات جامع و خوبی را در اختیار شما قرار دهد. در این مطلب بیشتر بر روی قابلیتهای این ابزار در آنالیز شبکههای اجتماعی تمرکز میکند
CoSchedule
این ابزار به عنوان یک ابزار مکمل در کنار ابزارهای دیگری مانند brand24 به عنوان تقویم استفاده میشود. استفاده از این تقویم برای همهی مشاغل کوچک متوسط و بزرگ میتواند کارآمد باشد.
ابزار CoSchedule عملکرد پستهای شما را در شبکههای اجتماعی نیز تجزیه و تحلیل میکند و با استفاده از اطلاعات به دست آمده اقدامات خاصی را به شما توصیه میکند.
Sprout Social
این نرمافزار یک ابزار جامع برای مدیریت شبکههای اجتماعی است. به کمک این ابزار میتوانید عملکرد خود را در رسانههای اجتماعی یا سوشیال مدیاها پیگیری کنید.
این پلتفرم ویژگیهای زیادی را برای تجزیه و تحلیل عملکرد شبکههای اجتماعی، میزان ،engagement ،ارسال پیامها و گوش دادن به مکالمات شبکههای اجتماعی برای کسب و کارها ارائه میدهد.